Odborníčka uviedla, že etnografický výskum týkajúci sa Sviatku všetkých
svätých aj Pamiatky zosnulých (2. 11.) sa uskutočňuje od 19. storočia. "K tejto
téme sa prvé komplexnejšie materiály objavujú až na konci 19. storočia,
túto prax tam nepopisujú, to však neznamená, že neexistovala. Oba
sviatky sa v západnej, teda rímsko-katolíckej cirkvi pripomínajú už dlhé
storočia," povedala.
Priblížila, že v 7. storočí dal pápež Bonifác IV. do rímskeho Panteónu
preniesť kosti viacerých mučeníkov. Sviatok všetkých mučeníkov sa
slávil pôvodne 13. mája. Až pápež Gregor IV. v roku 835 určil podľa
etnologičky termín tohto sviatku na 1. november. Zároveň sa začal
oslavovať v Írsku, Anglicku, medzi Keltmi a Frankmi. Podľa niektorých
názorov padla voľba na 1. november preto, lebo na tento dátum pripadal
začiatok keltského nového roka.
Všeobecne bol ustanovený ako centrálny sviatok celej cirkvi až po Tridentskom koncile v roku 1549. "Mal
byť zasvätený všetkým, ktorí dosiahli svojimi skutkami večnú blaženosť
a ku ktorým by sa mala obracať pozornosť všetkých veriacich na
orodovanie za spásu duší," uviedla Jágerová.
Doplnila, že pôvodne sa vo viacerých európskych spoločenstvách slávili
sviatky zosnulých v jarnom termíne. Súvisieť to podľa etnologičky malo
s príletom vtákov, prebúdzaním sa prírody a predstavami, že sa duše
zosnulých v podobe vtákov v tento dôležitý termín vracajú k živým. Na
hroboch sa podľa jej slov stolovalo, na hroby sa prinášali obetiny.
Na Sviatok všetkých svätých nadväzuje Pamiatka zosnulých – ľudovo
nazývaná Dušičky. Spomienku zaviedol svätý opát Odilo z Cluny roku 998.
Vplyvom clunyjských mníchov sa táto spomienka počas 11. storočia veľmi
rozšírila. V Ríme ju prijali v 14. storočí.
Etnologička tiež uviedla, že protestantské cirkvi neuznávajú kult
svätých, teda ani Sviatok všetkých svätých. V cirkevných kalendáriách
však majú zaradenú Pamiatku zosnulých. Pripomenula, že pre protestantov
je jedným z najvýznamnejších sviatkov 31. október - Deň reformácie
z roku 1517.
"Ten slávia v kostoloch, pričom v rámci obradov spomínajú na
zosnulých. Čítajú sa zoznamy všetkých, ktorí zomreli v danej farnosti za
predchádzajúci rok. Z hľadiska tradičných obyčají sa veľmi dlho
protestantské cirkvi stránili zapaľovania sviečok na hroboch, pokladali
to za vyslovene katolícky zvyk, pričom tieto predstavy a nepraktizovanie
zapaľovania sviečok sa dodržiavali v ich prostredí ešte do 90. rokov
20. storočia," uzavrela.
Deň reformácie - 31. október je na Slovensku pamätným dňom.